Yin Yoga is een fijne vorm van yoga waarbij je houdingen langer vasthoudt. Daardoor heb je tijd om dieper te ontspannen in de houding. Dit maakt Yin Yoga geschikt voor iedereen, of je nu jong bent of oud, flexibel of stijf, sportief of niet zo sportief. Doordat je de strekking opzoekt, maak je je bindweefsel en pezen soepeler. Ook zul je compressie (druk) opzoeken waardoor je gewrichten leniger, sterker en soepeler worden. Het is een rustige les die je uitnodigt om uit je hoofd en ín je lijf te komen.

Meer rust in je lijf én je hoofd

Wanneer je de tijd krijgt om langer in een houding te blijven en je te richten op jezelf en je lijf, komen er allerlei gedachtes, beelden en ideeën in je hoofd voorbij, die bedelen om aandacht. De boodschappen moeten nog gedaan, de houding voelt ongemakkelijk, er blaft een hond op straat. Die gedachtes zijn er nu eenmaal. De kunst is om bij je ademhaling te blijven, de sensaties in je lijf en je hoofd te observeren en ze dan weer van je af te laten glijden. De docente zal je daarin ook begeleiden. Het resultaat: meer rust in je lijf én je hoofd.

Yin Yoga is voor iedereen; ook als je je stijf of stram voelt

Iedereen kan baat hebben bij Yin Yoga. Juist ook degenen die kampen met strakke heupen, een zere onderrug of stijve nek- en schouderspieren. Doordat de houdingen langer vastgehouden worden, rek je heel langzaam je spieren en het omliggende bindweefsel op. Dat zorgt voor meer souplesse. Yin Yoga in de ochtend is een prettige manier om je stijve spieren flexibeler te maken. Yin Yoga in de avond is heerlijk om je lijf en hoofd tot rust te brengen, wat je nachtrust ten goede komt.

Wat neem je mee?

Doordat je langer in een houding blijft, zou je het koud kunnen krijgen. Neem een vest of sokken mee zodat je je comfortabel blijft voelen. Een yogamat graag zelf meenemen – tenzij je een proefles bijwoont. Bolster, yogariem, blokken en dekens zijn aanwezig op de studio.