De zomervakantie en fit blijven. Het lijkt een lastige combinatie, maar met deze tips lukt het je wel!

Train door

Ook als je op vakantie gaat kun je gewoon doortrainen. Maak vooraf een lijstje met oefeningen met lichaamsgewicht en stop dat in je koffer. Doe daar je (hard-)loopschoenen en een trainingselastiek bij en je komt al een heel eind. Maar het is ook heel leuk om naar een lokale gym of yogastudio te gaan. Zo ontdek je je vakantiebestemming eens op een andere manier. En natuurlijk vind je op YouTube talloze workout-video’s. 

Beweeg

Ga op pad in je omgeving. Ga wandelen, fietsen, zwemmen, aquagymmen, snorkelen, kanoën of badmintonnen. Alles verbrandt meer dan op een handdoekje liggen. Bewegen geeft je nieuwe energie en bovendien is het gewoon leuk om ook iets anders te zien dan de rand van het zwembad of het zand van het strand.

Eet bewust

Geniet, maar doe dat bewust en niet ongelimiteerd. Gek op ijs? Neem lekker elke dag een ijsje, maar compenseer dat door lekker te sporten of door het stokbrood met kruidenboter te laten staan. Eet wat meer eiwitten. Het verzadigt niet alleen, het is ook goed voor het behoud van je spiermassa. Drink veel water en thee gedurende dag om je vochtverlies weer aan te vullen. 

Bescherm jezelf tegen de warmte

Wil je lekker aan de slag maar heb je last van de hitte? Ga dan trainen aan het begin van de dag. Dan is het nog niet zo warm en het is een mooie start van je dag. Drink isotone sportdrank in plaats van water om je energie, zout en mineralen aan te vullen. Neem grote slokken, dat stimuleert de opname. Bescherm jezelf met zonnebrand, een pet en een zonnebril en draag ademende, liefst lichte kleding. Zorg voor voldoende afkoeling met bijvoorbeeld een natte handdoek of sprenkel wat water over je heen. Is het erg warm? Train dan wat minder lang of wat minder hard: ken je eigen grenzen.

Herstel

Fanatieke sporters zijn vaak bang spiermassa te verliezen en achteruit te gaan in hun training. Ik heb goed nieuws: drie tot vier weken pauze kan echt geen kwaad. Na één tot twee weken rust ben je juist sterker. Neem je rust en wandel of zwem licht tot matig intensief. 

Niet gelukt, geen paniek!

Lukt het niet tijdens je vakantie? Ken je jezelf? Maak dan nu alvast een afspraak voor na de vakantie. Dan pik je bij thuiskomst gelijk de draad weer op en ben je zo weer terug in het ritme.

Lieke Bodde, Studio Results!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *