Iedereen weet dat je moet bewegen en sporten om een fit en gezond lijf te krijgen en te houden. Maar dat geldt net zo goed voor je brein. Zeven tips om je brein fit te houden.

1. Slaap

Om te herstellen van de gebeurtenissen van overdag, heeft je brein zeven tot negen uur goede slaap nodig, liefst in een donkere, stille ruimte. Zo kan je grijze massa de belevenissen sorteren en opslaan. Door goede slaap kun je die opgeslagen informatie beter reproduceren en werkt je geheugen beter.

2. Beweeg

Beweging bevordert de aanmaak van nieuwe hersencellen en het verbetert de doorbloeding van je hersenen. Het stimuleert het zenuwstelsel en laat je hersenprestaties stijgen. Een half uur beweging per dag heeft al een gunstig effect op je leervermogen. Wil je nog effectiever te werk gaan? Combineer dan beweging met een geestelijke activiteit. Leer dansen, ga boksen of doe een breinspelletje tijdens het wandelen. Door de verschillende combinaties die je moet onthouden, ben je ook mentaal bezig.

3. Ontspan

Onder invloed van stress maakt je lijf het hormoon cortisol aan. Dit hormoon werkt de aanmaak van nieuwe hersencellen tegen en heeft een negatieve invloed op het geheugen. Ga op vakantie, plan een weekendje weg of doe eens een zondag helemaal niets. Maar plan ook voldoende rustmomenten in je dagelijks leven, elke dag. Al is het maar tien minuutjes.

4. Mediteer

Door te mediteren geef je je hersenen een rustmoment. Daardoor neemt je hersenvolume toe en wordt er minder stresshormoon aangemaakt. De effecten daarvan zijn al na acht weken merkbaar. Door regelmatig te mediteren ervaar je minder snel stress en angst en voel je meer empathie en compassie, wat goed is voor je sociale contacten. Ook helpt het je bij het beter verwerken van emoties. Elke dag even mediteren is natuurlijk het mooist, maar ook als je drie keer per week mediteert, levert dat je al winst op.

5. Eet bewust

Wees matig met vlees, suiker en bewerkte producten. Drink voldoende water en eet veel verse groenten en fruit, noten, volkoren producten en (vette) vis. Omega-3-vetzuren zijn belangrijk voor het goed functioneren van onze hersenen. Je vindt het in vette vis zoals zalm, makreel en forel, maar ook in walnoten en lijnzaad.

6. Leer

Zoek een uitdaging en leer nieuwe dingen. Je hele leven lang. Doe ook eens routinematige activiteiten op een andere manier; neem een andere route naar je werk of doe dingen in een andere volgorde. Blijf intellectueel actief. Maak een puzzel, leer een vreemde taal, luister eens naar andere muziek dan je gebruikelijk doet. Kortom: ga op ontdekking!

7. Ontmoet vrienden

Ook de nabijheid van vrienden zorgt dat je hersenen minder stresshormoon aanmaken. Laat dan wel de alcohol staan, want dat brengt juist schade aan je hersenen aan. Ga lekker samen wandelen en heb een goed gesprek.

Volg een proefles yoga

Met yoga combineer je beweging en ontspanning en breng je je lichaam in een staat van rust en herstel. Een mooie manier om behalve je lijf ook je brein fit te houden. Een proefles volgen kan altijd! 

Lieke Bodde, Studio Results!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *